Wyniki
Zamknij

    • Kup stal, znajdź produkt, wyszukaj firmę
    • Usługi
      Usługi
    • Produkty
      Produkty
    • Firmy
      Firmy
    • Internetowa giełda długów

    • Kup stal, znajdź produkt, wyszukaj firmę
    • Usługi
      Usługi
    • Produkty
      Produkty
    • Firmy
      Firmy
    • Internetowa giełda długów

    • Kup stal, znajdź produkt, wyszukaj firmę
    • Usługi
      Usługi
    • Produkty
      Produkty
    • Firmy
      Firmy
    • Internetowa giełda długów

    5 wniosków z cyfryzacji rynku stali

    Iwona Dybał - Prezes Zarządu Polskiej Unii Dystrybutorów Stali

    W ostatnim tygodniu października, na konferencji organizowanej przez Polską Unią Dystrybutorów Stali mieliśmy przyjemność gościć w Warszawie przedstawicieli całej branży hutniczej, od producentów przez dystrybutorów i przetwórców po odbiorców końcowych i firmy z otoczenia biznesowego. W sumie ponad 110 osób wzięło udział w spotkaniu „dystrybucja 4.0 – rynek stali wobec wyzwań digitalizacji”, pierwszej w Polsce konferencji mówiącej o cyfryzacji rynku stali. Co warto zapamiętać z tego wydarzenia?

    Pierwszym wnioskiem, który przebijał się przez wszystkie prezentacje: to już się dzieje. Digitalizacja rynku stali to nie pieśń przyszłości ale realne zmiany, które obserwujemy na rynku właśnie teraz. Drony latają nad składami surowców w ArcelorMittal Poland aby mierzyć ich stan, drukarki 3D drukują części zamienne do urządzeń w hutach, stal sprzedawana jest przez platformy online, aplikacje mobilne służą do kontaktów z klientem i monitoringu zamówień, nie mówiąc już o pierwszych projektach wykorzystujących blockchain. Które z tych technologii wykorzystuje Państwa firma?

    Po drugie, digitalizacja jest wszędzie, na każdym etapie łańcucha dostaw i ma niejedno oblicze, co udowodniło choćby wystąpienie przedstawiciela Portu w Antwerpii. W prezentacjach przebijał się najważniejszy wątek, że Przemysł 4.0 to zespół wielu elementów, z różnych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Małych i ogromnych projektów. Żeby nie ulec marginalizacji, należy postępować konsekwentnie i małymi krokami realizować swoją strategię cyfrową wynikającą z przyjętego modelu biznesowego. Jaki model zaprezentowany podczas konferencji jest bliski Państwa działalności ?

    Trzeci wniosek jest dość oczywisty. Digitalizacja to wielkie wyzwanie i szansa. Szansa, bo może stanowić nowy impuls w działalności firmy, otwarcie na inne rynki i obszary działania. Wyzwanie bo, jest tematem złożonym i wymagającym wiedzy, którą trzeba zdobyć. Wymagającym nieszablonowego podejścia a nie kopiowania innych podmiotów z rynku. W końcu wymagającym kadr, których na rynku brakuje. Wiedzą Państwo jak wykorzystać te szanse i sprostać wyzwaniom?

    Po czwarte, trendy przemysłu 4.0 niosą ze sobą również zagrożenie dla dystrybucji i trzeba być tego świadomym. Należy spodziewać się, że producenci stali mogą dążyć do marginalizowania dystrybucji w łańcuchu dostaw, walka o klienta będzie jeszcze bardziej zażarta i będzie on bardziej wymagający, zaś powstanie silnych platform online wzorem Amazona, może zaostrzyć rywalizację między samymi dystrybutorami. Czy są Państwo świadomi tych zagrożeń? Które z nich może wpłynąć na Państwa firmę?

    W końcu po piąte, w procesie przeprowadzania firmy przez transformację cyfrową można uzyskać wsparcie, jeśli się wie, jakiego wsparcia się potrzebuje. Dosłownie na tydzień przed naszą konferencją, rząd przyjął projekt ustawy o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, która ma pełnić rolę integratora i przyśpieszyć transformację polskiej gospodarki w kierunku przemysłu 4.0. Mówił o tym w szczegółach przedstawiciel ministerstwa obecny na naszym spotkaniu. Uzyskanie pomocy jest warunkowane jednak dogłębnym poznaniem swoich potrzeb i posiadaniem planu działania. Jaka jest Państwa strategia cyfrowa?

    Jeśli nie mieli Państwo okazji uczestniczyć w konferencji, warto teraz odpowiedzieć sobie na zawarte w moich wnioskach pytania. Jeśli na większość lub wszystkie odpowiedź byłaby „nie” lub „nie wiem”, oznacza to, że jest jeszcze ogrom pracy do zrobienia i tematów do przemyślenia w niestety bardzo krótkim czasie. Z myślą o tych wszystkich z Państwa, dla których wciąż z digitalizacją wiąże się zbyt wiele pytań, planujemy już kolejną edycję konferencji w połowie przyszłego roku. Znów postaramy się zaprezentować konkretne, istniejące na rynku rozwiązania realizowane w branży stalowej oraz poruszyć tematy, na które tym razem nie starczyło czasu. Dziękując za tak liczny udział w wydarzeniu, jestem przekonana, że przy kolejnym spotkaniu, wszyscy będziemy już o krok dalej w procesie transformacji cyfrowej.

    Prześlij innym
    Projekt i realizacja: direktpoint